Kersverse frituur eigenaar in phuket thailand ……Chips&dips ….=op zoek naar het echte frikandel
curry-worst recept…….alvast heel erg bedankt !!!
vriendelijke groeten
tom
Hallo,
Ik las net dit topic het is al oud maar zie dat het een lang leven heeft.
Ik verblijf momenteel in Australië en sinds we er zijn zeurt de jongste om frikadellen. Hoe Hollands hè.
Via wat puzzelen en proberen hebben we een recept wat redelijk doorgaat voor frikadellen.
Het kost je wat tijd (de eerste keer) maar dan gaat het vanzelf makkelijker.
Wat heb je nodig is en keukenmachine die capabel is om 1 kilo gehakt te vermalen tot een pasta.
Verder een bezoekje aan de bouwmarkt voor plastic buis met de diameter van de frikadel, en een ijzerzaagje.
Tevens een rond stuk hout wat precies in de buis past. Lengte 30 cm.
De buis zaag je op stukjes (ongeveer 30 stuks) (frikadel lengte) en zorg dat je zaagresten etc verwijderd. De buisjes goed schoonmaken.
Ik gebruik een flessenborsteltje daarvoor.
Dan het maken van het gerecht of eigenlijk smurrie die frikandel moet worden.
Zorg voor goede hygiëne! was je handen he! Zeker in warmere landen wil je geen rare toestanden!
Koop 600 gram rundergehakt en 300 gram kippengehakt (of ander gevogelte).
Doe dit in een grote kom. Klop 2 eieren over deze massa en voeg 8 volle eetlepels (niet afgestreken) paneermeel toe.
Dan het mengsel van kruiden, eetlepels afgestreken en theelepels ook. 6 eetlepels ketjap manis, 1 theelepel zwarte peper,
2 theelepels komijnpoeder, 1 theellepel koriander poeder, 1/2 theelepel kruidnagelpoeder, 2 theelepels mosterpoeder, 1/2 theelepel nootmuskaat, 1/2 theelepel cayenne peper.
Voeg dit mengsel toe aan het gehakt.
Stop de inhoud van de kom in de keukenmachine (menger) laat deze ongeveer 10 minuten draaien totdat je een egale pasta krijgt.
Pak een grote pan met en maak het water aan de kook (de buisjes moeten er allemaal in passen)
De buisjes, beetje oefenen vullen met de pasta, zorg ervoor dat er geen luchtbellen in komen. Gebruik je handen vingers kijk maar wat ik zeg het is een beetje oefenen. Hou het wel netjes.
De buisjes als ze allemaal gevuld zijn in de pan kokend water doen, opnieuw aan de kook brengen en ongeveer 15 minuten laten koken.
De pan afgieten en de buisjes af laten koelen.
Als de buisjes enigzins zijn afgekoeld pak je het ronde stukje hout en duw je de frikadellen (nu mag je ze zo noemen) uit het buisje. Je kunt ze nu verder af laten koelen in de koelkast en daarna invriezen. Eventueel kan je ze ook gelijk op de BBQ doen of kort in de frituurpan.
Het zijn niet exact de frikadellen zoals we in Nederland gewent zijn maar ze gaan net zo snel op. Mijn kinderen vinden ze lekkerder als dat geen compliment is!
Nou iedereen succes met deze tips om buiten NL een frikandel te kunnen maken.
Hou me aanbevolen voor leuke foto's, reacties of verbeteringen! psrhodos@hotmail.com
Succes ermee!
Pieter
Groeten uit Australië
Hallo allemaal, misschien had ik wat eerder moeten reageren, maar ik heb via de link van Gerard ( eindelijk gevonden ) deze frikandellen ook uitgeprobeerd. Ze zijn voor mij, op een schaal van 10 een 9,5……Het nadeel is, dat je de kruiden moet kopen, maar aan de andere kant zijn die kruiden helemaal niet duur. Ik denk dat, als ik 50 km hier in Ontario zou moeten rijden om ze te gaan kopen, ik aan benzine duurder uit zou zijn, plus de tijd.
Nou ik de frikandel eindelijk kan maken, moet ik nog een goede frikandellen saus zien te vinden. Iemand een goed recept ?
Overigens….misschien hoort dit hier niet thuis, maar deze knaap heeft ook de spullen om de echte Hema Rookworst te maken. Hij is heel behulpzaam en heeft me uitgelegd hoe ik goedkoop de worst koud kon roken. Prima worst, en….ik kan nu ook heel gemakkenlijk kaas en krabbetjes roken. En sinds 10 jaar weer eens echte erwtensoep met worst en zuurkool met worst.
Ik heb heel wat recepten uitgeprobeerd, maar geen enkele van die recepten kan tippen aan wat deze knaap heeft te bieden.
Fred.
Hallo Allemaal,
HEEEEEEEEEL erg bedankt voor het recept van frikandellen. Ik heb weken besteed aan het vinden van een goed recept.
Ik kan ze hier weliswaar gewoon in de winkel kopen maar vind bakken erg leuk om te doen. (mits ik er iets aan over houdt wat ook nog te eten is)
Dat is bij deze dankzij jullie gelukt! nogmaals bedankt.
Groetjes Amanda
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?