konijn slachten.

  • Maris Blok

    Hi,

    Zo'n vijfenzeventig jaar geleden slachtte m'n Pa een konijn meestal voor de kerst. Ik ging toen nog naar Zondags school en werd dus vertrouwd gemaakt met offeren. Ik was om en nabij vier jaar en werd ingelicht omtrent de procedure.

    Natuurlijk na het nodige maar onschuldige gezeur. Ik wist waarom die rond was!

    Pa was en had een timmermans werkplaats en de beessies hadden hun hokken onder een werkbank in de schuur.

    Eentje per hok, Voor mij was er dus een fulltime job gedurende het alsdan afgelopen jaar. Paardestekken zoeken en klaver plukken. Keuken afval spud schillen enz vonden de meestal leeg gevreten ruif en het beessie kreeg op tijd een schoon hok en alles wat er alzo bij hoort.

    Enfin tijd om aan de slacht te beginnen, Een ingevlochten messing strik werd halsband en nadat het boveneind aan een roestige spijker in de dakbalk bevestigd was mocht ik het beest (een kilo of drie dacht ik) nog even over z'n neus been kriebelen. Ik weet zeker dat pa last van een natte neus had, mannen huilden immers niet?

    Nadat het dode gewicht door het zich sluitende strikdraad aan het doel beantwoordde,z'n taak dus vervulde, begon het beest met z'n voorpootjes tezamen, aan z'n gebed, precies zoals het mij geleerd werd thuis en op zondags school.

    Ik weet echter heel zeker dat er geen bloed vloeide.

    Het kadaver werd daarna aan de achterpootjes opgeknoopt waarna het villen begon.Het nu binnenste buiten gekeerde bontje werd opgevuld met krullen, die vaak kniediep op de vloer te vinden waren.

    De ingewanden werden begraven onder de pruimeboom en moeder zorgde voor de rest.

    Er was konijnen soep, Piepers met zoute boontjes uit de keulse pot, appelmoes en eenieder kreeg z'n deel van het gebraad. Wat een feest!

    Ik emigreerde later naar NZ waar de oppossums een ware plaag waren. Omdat ze meestal al dood waren gegaan in de nek klemmen die verstrekt werden om de plaag te bestrijden en er een onaangename stankklier alle lust tot een maal al bij voorbaat de kop in drukte, werd het een regelmatig voer voor de honden. Ik vilde ze net zoals ik vroeger Pa had zien doen. Onze Collie en Briard waren er helemaal weg van ook al waren de boutjes in een bouillon verkookt.

    Als we het prooivlees in z'n natuurlijke staat opgevoerd zouden hebben zouden de honden zelf de jacht wel ondernemen hetgeen we hebben kunnen voorkomen.

    Maar nu komt m'n vraag. Oppossums zijn buideldieren die als ze een jong hebben dit met zich in de buidel dragen.

    Sinds we altijd zeker waren dat Vaders konijnen niet in blijde verwachting waren, bracht dat geen probleem.

    De poeliers in mijn prille jeugdjaren verkochten hun duin konijnen vanaf het stuur van de fiets. Die lekkernijen waren vaak afkomstig van stroperij neem ik aan. Waren die misschien vol met jong toen ze de bout hachelden? Heeft eea geen nadelige invloed op het slachtvlees?

    Ik heb n'l Pa z'n voorbeeld opgevolgd en houd er sinds een maand of vijf-zes een konijnenberg op na en ze vreten zich de oren van m'n hoofd zo te zeggen. Aangezien het vijf voedsters zijn, verwachten we geen moeilijkheden van dien aard.

    Enkelen wegen om en nabij de twee kilo. Nou hebben we allemaal wel eens een paar melk koeien bezig gezien in de wei, en dat is precisely dat er nu gebeurt in de vrouwen gemeenschap in die berg van ons.Kan niet huh? Maar wat als het bij de slacht uitkomt dat 't wel tot bevruchting was gekomen, Heeft het enige invloed voor de consument?

    Terug denkende aan de stropers die in mijn tijd nogal actief waren, die hadden er toch ook geen kijk op!

    Geintereseerden of weet-al's gelieve te reageren. CU Neil.

    .

  • Niem

    Mensen denk eens na, je kan vlees uit de winkel kopen, dieren die vet gemest worden, hun kont niet kunnen draaien en enkele weken misschien maanden leven en dan geslacht worden.

    Dit gaat over dieren die een mooi biologisch leven gehad hebben, met RUIMTE en NORMAAL VOER ook GROENVOER!!!!

    Slacht konijnen die in de winkel liggen hebben dat NIET!!!! gaat er misschien een lampje branden?

    Beetje domme reactie's van o.a. koop vlees uit de winkel, dat is pas ZIELIG! Gebruik je hersens inplaats van zulke domme reacties te plaatsen.

  • anoniem

    Hoe oud moet het konijn zijn om geslacht te worden??? is dat ongeveer hetzelfde als met kippen???

  • Dirk Sabbe

    De beste verhouding kostprijs voeding/vleesopbrengst heb je als je een konijn slacht als het 3 à 3,5 maanden zijn en een goeie 3kg weegt. Als je een konijn langer houdt, wordt het natuurlijk zwaarder. Het meergewicht zal echter hoofdzakelijk vet zijn, waar je niets aan hebt.

  • chiara

    Hey, ik weet niet wat voor ziek persoon jij bent, maar echt. Doe focking normaal

    Die focking konijnen hebben jou niks misdaan, endie fockingvacht kun je NAMAKEN.

    Doe dat gewoon die beestjes zijn hartstikke lief & dus niet om te villen!

    Doe eens normaal, wat ik er focking mis met jou. Onrespectvol. Wat als iemand

    dat bij jou zou doen? Uit het niks? Voor je haar bijvoorbeeld? Wtf, jij zou ook denken

    Wtf gebeurd my hier toch, of niet. Doe normaal joh, t zijn dieren, en die moet je laten!

    Groet, Chiara.

  • HB

    Konijn strekken:

    Konijn vastpakken met hand op de rug, dan met de andere hand snel het hoofd naar achter trekken.

    Andere wijze is een harde klap op het hoofd achter de oren met een hard/stomp voorwerp.

    Vervolgends ophangen aan de achteren poten en het hooft eraf snijden, vervolgends de voorvoeten verwijderen, in de lengte de huid van de benen doorsnijden, verwijder de staart en trek de huid naar beneden van de benen richting de romp. Nadat de huid is verwijderd een snede maken vanaf de anus tot de onderste rib, de ingewanden vallen eruit behalve het hart en de longen, deze apart verwijderen en oppassen dat de blaas niet lek raakt en dat er geen vlekken of stippen zich op de lever bevinden(dan is het konijn niet eetbaar). Wanneer de ingewanden zijn verwijderd worden de achterpoten verwijderd vanaf het spronggewricht en dient het karkas worden schoongespoeld met water.

    Bon apetit!

  • Bert

    Zelf gebruik ik voor het doden van het konijn een schietmasker voor kleinvee, het werkt doormiddel van het aanspannen van een veer die zodra je de pen op de kop zet van het konijn en op de knop drukt met hoge snelheid een pin in de kop schiet waardoor het opslag hersendood is. En snelle humane manier en voor iedere thuisslachter simpel in gebruik is. Ik heb hem via de webwinkel van natuurlijkerleven.nl op onderstaande link gekocht.

    http://www.natuurlijkerleven.nl/shop/dierenbenodigheden/schietmasker

  • ela's bunny's

    het slachten van kippen en het slachten van konijnen,is een heel groot verschil.

    ik zelfs laat het doen door een vakman die het geleerd heft van zijn vader.

    het probleem is namelijk,als het niet perfect word gedaan en het dier onder het slachten wakker word,

    heb jij een probleem..

    namelijk de schrik die jij moed verwerken ,en als jij dit doet lijd het dier verschrikkelijk.

    hij hebt nog nooit zo een geschreeuw gehoord.

    het is geen experiment het moed direct goed gaan anders laat die vingers daarvan weg.

    laat het doen door iemand die het kan een betaal met konijn of bier of 5 euro per konijn.

    het konijn moed ja ook uitgenomen worden en jij moed ook weten met de afval war naartoe.

    succes.

  • jfk

    konijnen of kippen slachten ik doe het al jaren

    wil het ook gerust aan andere mensen leren hoe ze zo goed en zo snel mogelijk een konijn of kip kunnen slachten

    trouwens ganzen en eenden slacht ik ook

    ik woon in limburg

    ron_bruinen@msn.com

  • hans

    Hallo,

    Ik ben zelf jager, en heb al heel wat gevogelte en konijnen geslacht. Heb je intussen al een bruikbare handleiding bekomen?

    Ik zie dat je berichtje al drie jaar oud is, dus ik veronderstel dat die konijnen intussen al lang geslacht en opgegeten zijn;-)

    Hans