Hoe kunnen we jongeren motiveren voor het slagersb

• Bertrand

Steeds minder jongeren opteren voor het slagersberoep. Daarom is het dringend noodzakelijk dat jongeren de weg vinden naar de slagersschool. Al is het tekort aan vakkundig personeel nu nijpend, het wordt er de eerste jaren niet beter op. En iedereen zal er wel van overtuigd zijn dat het beste antwoord op diverse crisisen binnen de vleessector geleverd wordt door polyvalente vakmensen die binnen de vleessector werken. Vakmensen die naast de slagers-traiteurvaardigheden ook de technologie van het beroep kennen, zijn het beste label (imago) voor gezond en veilig vlees.

>>>Wat kunnen we hieraan doen…om jongeren warm te maken en te motiveren…om het imago van het beroep te verbeteren…?

>>>Graag uw reacties, voorstellen…

• Ik zoek Kook ketel 600 ltr+div

Als we kijken naar een groeimarkt bijv fastfood de keten MC Donalds daar wil iedereen wel werken want het geregeld en gestructureerd eenvoudig in stappen verdeeld zodat iedereen een verantwoording heeft over 1 onderwerp.

De motievatie begint al vroeg iedereen onder de 12 jaar is welkom in de keuken

als voorbeeldt het kinderpartytje scholen die worden uitgenodigt om te komen kijken in wie zijn we en wzt doen we het is vrij eenvoudig zón formule als we deze tegen het licht houden.Als we naar de slagerij kijken is het koud vies druk stress veel schoonmaken onregelmatige tijden veel zieken er is veel kennis nodig van allerlei produktgroepen te kunnen werken niet flexibel qua tijden 1 of 2 uurtjes werken precies het tegen overgestelde van wat hierboven staat.

En een kinderpartytje in de slagerij ?Ze mogen blij zijn dat die zeikerts, die altijd om een plakje worst vragen ( wat wij ze aangeleert hebben) er ook eentje krijgt en niet jankent en coricerent door mamma (van je mag niet vragen dat heb ik ook al 10 x tegen je gezegd) de winkel weer verlaat. Nee waarom zouden wij het ze aantrekelijk maken Toch.Als we over werving praten dan kunnen wij hier nog veel van leren ook al zijn wij vakmensen en zegen van bij die keten is het niet te vreten

maar ze verkopen wel en met genoeg personeel hoe zou dat nou komen vraag ik mijn af misschien moeten we ze maar eens positief tegen het licht houden en beantwoord dat wel 1 van onze vragen. met groet S

• marcel

ik denk dat mensen die jongeren moeten motiveren zelf ook jong en zeer gemotiveerd moeten zijn……..uit ervaring weet ik dat dat niet altijd het geval is.

Dus zou ik zeggen jonge vakbekwame slagers sta op en draag al je kennis en enthousiasme naar buiten. We hebben tenslotte een prachtig mooi vak !!!!!

Succes en misschien hoor ik wat van je……..

• a.kater

ik ben zelf nog vrij jong , maar het vak is natuurlijk niet meer wat het altijd is geweest. er zijn teveel veranderingen gaande geweest en dat heeft een verkeerde

invloed op het vak zelf gegeven en op het uitoefenen hiervan.

zoals het uitbenen van het rundvlees geen ambachtelijke worst soorten meer maken (bloedworst , leverworst , hamworst etc. ) niet meer relaxed een praatje met de klant want alles is gericht op het werk wat kan gedaan worden in een bepaalde tijd.

PERCENTAGE`S , OMZETTEN PER UUR , NETTO WINST , BRUTO WINST ,

OMZET PER 4- KANTE METER , ZELF MAKEN OF BIJKOPEN ? WAT IS HET BESTE VOOR HET BEDRIJF. HACCP , IKB , etc.

ik kots ervan (sorry voor mijn taalgebruik )

vriendelijke groeten albert kater..

• dana

Misschien is een andere baas Albert????

Eentje waar het niet ALLEEN maar om de cijfers draait, er zijn volgens mij nog meer dan genoeg slager die “vakidioten” zijn!!!!

Die staan te “kwijlen” bij een mooi koetje, of die nog zin hebben om een LEKKERE worst te maken.

En die wel tijd hebben voor een praatje!!!!

Ik vind het erg jammer om te lezen dat je er braakneigingen van krijgt, we hebben inderdaad een mooi vak, en het is jammer dat een redelijk jong iemand op deze manier zijn werk moet doen.

Dana